Powered by Blogger.

Krisis Air Selangor: Auta Khalid Gagap Terhadap Rakyat Selangor Akhirnya Terbongkar

Friday 10 August 2012


Sudah tiba masanya rakyat Selangor bangkit dari lamunan mimpi indah yang kononya berkalan air bersih setiasa mencukupi sampai bila-bila seperti mana yang digambarkan oleh Kerajaan Pakatan Selangor.

Berpijak lah di bumi yang nyata dan sedarlah wahai rakyat Selangor, setiap tutur kata manis yang keluar dari mulut Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim itu hanyalah AUTA semata-mata.

Di bawah ini disenaraikan 10 fakta penting yang dinukil khas bagi menjawab segala kekeliruan yang ditimbulkan oleh Kerajaan Pakatan Selangor berkenaan isu air Selangor yang sedang hangat diperkatakan hari ini.

1. Auta: Mendakwa krisis air tidak akan berlaku pada 2014.

Fakta: Kerajaan Negeri Selangor bersetuju untuk menjalankan 5 projek mitigasi bernilai RM301 juta untuk mengelakkan masalah air.

Persetujuan kerajaan negeri itu untuk melaksanakan projek-projek tersebut menunjukkan mereka mengakui krisis air akan berlaku pada tahun 2014 jika tida sebarang langkang diambil untuk menaganinya.

2. Auta: Tanggungjawab Kerajaan Pusat dan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) untuk menyelenggara dan meningkatkan kemampuan aset-aset air di Selangor.

Fakta: Kerajaan Negeri Selangor, sebagai pemilik aset-aset air negeri Selangor yang telah diberi kuasa oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) di bawah Seksyen 188 Akta Industri Perkihdmatan Air 2006 (Akta 6550) bertanggungjawab bagi memastikan ketersediaan atau water supply availability di loji-loji rawatan air di negeri Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Syabas telah diberi kuasa di bawah Seksyen 191 Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 665) sebagai operator pengagihan air di Selangor hanyalah untuk membekalkan dan mengagihkan bekalan air terawat dan bukanya berperanan untuk memastikan ketersediaan bekalan air terawat.

3. Auta: Tidak ada keperluan catuan air dalam masa terdekat jelas menunjukkan Selangor tidak mengalami krisis bekalan air , sekaligus menafikan keperluan pembinaan Projek Lojo Rawatan Air Langat 2

Fakta: Ketiadaan keperluan catuan air pada masa ini bukan bermakna krisis air tidak akan berlaku pada tahun 2014.

Kerajaan Persekutuan telah meluluskan peruntukan berjumlah RM606 juta untuk melaksanakan projek-proejk mitigasi untuk mengelakkan krisis air pada tahun 2014 berikutan kedegilan Kerajaan Negeri Selangor.

4. Auta: Kalau tidak ada catuan air maka tidak ada masalah air

Fakta: SPAN menjangkakan jumlah bekalan air sedia ada tidak mencukupi untuk memenuhi permintaan pada tahun 2014. Bekalan air yang dapat dikeluarkan oleh 34 loji rawatan air di Selangor hanya dapat memenuhi permintaan air sehingga penghujung tahun 2012 sahaja.

5. Auta: Tidakan membina Loji Rawatan Air Langat 2 bertujuan memastikan kroni UMNO-BN mendapat kontrak pembinaan.

Fakta: Tender belum dikeluarkan dan Kerajaan Persekutuan akan melaksanakan secara tender terbuka dan mengalu-alukan anak syarikat Kerajaan Negeri Selangor untuk menyertai tender.

6. Auta: Kerajaan Selangor mahu ambil alih operasi Syabas kerana Syabas tidak mampu urus bekalan air.

Fakta: Kerajaan Persekutuan tidak dapat mempertimbangkan permohonan kerana:

i) Kes mahkamah yang masih belum selesai. Kes tersebut difailkan oleh Syabas untuk menuntut pampasan kerana Kerajaan Negeri Selangor tidak bersetuju untuk menaikkan tarif air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sejak tahun 2009.

ii) Kedua-dua pihak iaitu Kerajaan Negeri Selangor dan Syabas didapati telah melakukan keingkaran dan tuduhan Kerajaan Negeri Selangor ke atas keingkaran yang dilakukan oleh Syabas didapati tidak mencukupi untuk membolehkan Kerajaan Negeri Selangor mengambil alih operasi Syabas berdasarkan Klausa 32 Perjanjian Konsesi.

7. Auta: Tahap takungan air di tujuh empangan berada di tahap maksimum.

Fakta: Air di empangan hanya akan digunakan sekiranya paras air sungai berada di bawah paras yang dibenarkan untuk dipam ke loji rawatan air. Air empangan tersebut hanya boleh digunakan dalam tempoh masa empat bulan sahaja kalau digunakan secara berterusan.

8. Auta: Tarif air akan naik ada Projek Langat 2 dijalankan.

Fakta: Projek masih belum dimulakan jadi bagaimana Menteri Besar Selangor boleh mengatakan tarif air akan naik. Tanggungjawab kerajaan negeri untuk mewartakan tarif air bukanya Kerajaan Persekutuan.

9. Auta: Keupayaan pengeluaran semua 34 loji rawatan air di Selangor ialah 4.807 juta liter sehari (JLH) berbanding dengan keupayaan agihan Syabas 4.371 juta liter sehari iaitu terdapat lebihan sebanyak 436 JLH.

Fakta: Jumlah kapasiti pengeluaran yang dinyatakan oleh Kerajaan Negeri Selangor pula iaitu sebanyak 4.807 JLH merupakan jumlah kapasiti reka bentuk loji dan mengambil kira kapasiti lebihan yang dihasilkan oleh lima buah loji yang sedang dioperasikan melebihi tahap reka bentuk.

10. Auta: Kos projek Loji Rawatan Air Langat 2 ialah RM8.65 bilion.

Fakta: Skim Penyaluran Air Mentah Pahang-Selangor daripada 2 komponen iaitu:

i) Projek Penyaluran Air Mentah Pahang-Selangor. Kos 3.936 bilion. Sumber 75% Japan International Cooperation Agency (JICA) dan 25% Kerajaan Persekutuan.

ii) Projek Loji Rawatan Air Langat 2 (LRAL2). Kos sebanyak RM4 bilion.

Diharap dengan adanya fakta-fakta di atas dapat membuka mata ramai pihak terutama sekali rakyat Selangor tentang kedudukan sebenar yang berlaku berhubung krisis air yang bakal melanda jika tidak ada tindakan segera diambil untuk mengatasinya.

Kerajaan Persekutuan telah mengeluarkan sejumlah peruntukan yang sangat besar untuk memastikan bekalan air di Selangor, Kuala Lumpur serta Putrajaya sentiasa mencukupi.

Oleh itu terpulang kepada rakyat Selangor kerana pilihan di tangan masing-masing samada ingin terus menikmati kemudahan air yang bersih lagi terawat atau mendengar auta Kerajaan Pakatan Selangor yang mendakwa kononya sumber bekalan air di Selangor mencukupi sehingga tahun 2019.


Sumber : Wak Jengkol

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP