Powered by Blogger.

Demo depan Universiti Selangor tuntut gaji sebelum Aidilfitri

Saturday 11 August 2012

demo-7uu

Seluruh rakyat negara ini perlu mengambil iktibar dari apa yang menimpa rakyat negeri SelangorVdi bawah pentadbiran kerajaan Pakatan Pembangkang yang diterajui Parti Keadilan Rakyat (PKR).


Bekas tokoh korporat yangkini sebagai Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim digesaCpelbagai pihak agar meletak jawatan kerana gagal mengurus tadbirCnegeri itu dengan baik.


Kemelut yang berlaku di Universiti Selangor (UNISEL) melibatkan 1,000 pelajar gagal memasuki asrama hingga memaksa merempat di masjid, surau dan rumah rakan-rakankini telah merebak kepada para pekerja syarikat konsesi yang bertanggungjawab mengurus kolej kediaman institusi tersebut.


Hampir 200 orang pekerja syarikat kontraktor penyelenggara asrama dan kakitangan syarikatpengurusan kolej kediaman UNISEL di Bandar Bestari Jaya, Kuala Selangor gagal mendapat pembayaran pengurusan sehingga menjejaskan pembayaran gaji serta lain-lain imbuhan.


Akibat tertekan dengan persiapan sambutan Hari Raya Aidilfitri yang semakin hampir, mereka mengadakan demontrasi aman di depan pintu masuk UNISEL dekat BandarBestari Jaya Kuala Selangor petang Jumaat bagi menuntut hak mereka.


Sebahagian besar merekaadalah kaum wanita yang bekerja sebagai penyelenggara asrama di bawahkontraktor Interpilih Sdn Bhd, petugas eksekutif dan am di syarikatJana Niaga Sdn Bhd.

demo-4uu
Mereka membawa sepanduk dan kain rentang yang antaranya tertulis, 'Kerja Disuruh BayaranTidak Dibuat', 'Bayar Segera Hutang Jana Niaga', 'Aidilfitri DahDekat, Bagaimana Kami Nak Meraikan' dan 'Khalid Ibrahim, JanganAniaya Anak Bini Kami'.


Perarakan pekerja-pekerjatersebut hanya dibenarkan sampai ke pintu utama institusi tersebut sahaja bagi menyampaikan tuntut mereka.


Bagaimanapun setelah hampir sejam berada di situ tidak ada seorang pun pihak pengurusanUNISEL hadir bagi mendengar rintihan mereka.


Ekoran itu beberapa orangwakil pengurusan Jana Niaga dan syarikat kontraktor mengadakan sidangmedia di depan pintu utama tersebut.


Eksekutif Pengurusan JanaNiaga Nurul Hayati Mustafa berkata, “masalah pembayaran gajibermula pada November 2011 lagi di mana kami pernah dibayar gajisebanyak RM200 seminggu.”


“Kami menuntut keadilan,gaji dan bayaran kerja lebih masa kami tidak dibayar sejak bulan Maclagi, kenapa ini berlaku sedangkan kami dimaklumkan kakitangan UNISELdapat gaji dan bonus,” katanya.


Menurut Nurul, apa yangmenjadi tandatanya lagi adalah sikap kerajaan negeri yang mengupahkontraktor luar untuk melaksanakan kerja-kerja yang sedang mereka lakukan sekarang.


“Jangan bawa kontraktorluar, biar kami buat kerja kami dan bayarlah pada kami, kami nak gajikami. Pengurusan Jana Niaga telah bertahan selama 17 bulan, mana adasyarikat boleh bertahan begitu lama, kami ditekan,” jelasnya.


Sementara itu seorang lagikakitangan Jana Niaga Norrashikin Mat Juperi menegaskan pihak UNISELtidak pernah memberi maklumbalas kepada surat-surat yang dihantar oleh syarikat Jana Niaga.


Kata Noorashikin, “rumah kakitangan dibayar, asrama juga pelajar bayar, apa masalahnya duititu tak sampai pada kami...kami hanya mahu gaji kami sahaja, itu hakkami kenapa tak bayar.”


“Kami ada anak-anak danlain tanggungan, kami harap MB (Menteri Besar Selangor) sedar sebabkakitangan UNISEL dan kakitangan Jana Niaga datang dari kampung yangsama, kalau dia buat pekerja Jana Niaga macam ni, maknanya MB sengaja aniaya anak kampung sekitar Bestari Jaya ni,” kata Noorashikindengan nada tinggi.


Beliau juga kesal dengansikap wakil MB di kawasan DUN Ijok kerana tidak memberi sebarang respon terhadap surat yang dihantar kepada Tan Sri Khalid sebagaiwakil rakyat kawasan itu malah ketika dihubungi melalui telefon puntidak dijawab.


Wakil kontraktor penyelnggaraan, Siti Aishah Othman bertugas sebagai PenyeliaPembersihan meminta kerajaan negeri menyegerakan pembayaran pada JanaNiaga bagi membolehkannya membayar kepada syarikat kontraktorpenyelenggara.


Katanya, “pekerja kamiterpaksa dicutikan peringkat demi peringkat, kami perlukan gaji untuksambut hari raya.”


Menurut Siti Aishah,pekerja penyelenggara seramai 40 orang telah dicutikan seramai 20orang dan yang tinggalkan sekarang hanya 16 orang saja.


“Kita masih bekerja seperti biasa tapi tidak dapat gaji sejak dua bulan lalu, macamanakami nak sambut hari raya dan janganlah zalimi kami yangberpendapatan tak seberapa ini,” tambahnya.


Pengerusi Gerakan Prihatin Rakyat Selangor (GPRS) Datuk Sohaimi Shahadan yang turut sama memberisokongan moral kepada para pekerja tersebut meminta supaya UNISELselesaikan masalah tuntutan yang ditangguh sejak 17 bulan lalu.


demo-2uu

“Pekerja Jana Niagaperlu gaji sebelum sambutan Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi,Jana Niaga memerlukan wang RM15 juta yang belum dibayar oleh UNISEL,”katanya.


Kata Sohaimi, “kerajaan negeri Selangor perlu lebih prihatin pada rakyat, kenapa untuk Rafizi Ramli boleh tanggung tapi untuk rakyat nak diabaikan.”


“Kita minta MB Selangor yang bertanggungjawab pada UNISEL ini bertindak segera sebelumAidilfitri dan sebelum pekerja ini mengambil tindakan yang lebih keras lagi.” ujarnya.

Sumber : Agenda Daily

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP