Powered by Blogger.

Terbongkar lagi..!!! - Talam jual aset bukan miliknya?

Friday 10 August 2012

Chua Tee Yong (tiga dari kanan) berbincang bersama Ahli Parlimen Hulu Selangor, P. Kalamanathan (dua dari kanan) semasa meninjau kawasan cerun bukit berhubung keraguan status pembelian tanah oleh kerajaan Selangor di Ulu Yam Baru, semalam.

Selepas lebih sebulan dibongkar dakwaan penyelewengan hampir RM1 bilion berhubung isu hutang Talam Corporation Berhad (Talam) membawa kepada penemuan baru yang lebih mengejutkan apabila syarikat itu didakwa menjual aset hartanah bukan miliknya yang terletak di Bukit Ulu Yam, Selangor.

Menariknya, penemuan mengejutkan di sebalik skandal tersebut didedahkan secara 'tidak sengaja' Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelaburan, Perindustrian dan Perdagangan Selangor, Teresa Kok dalam blognya yang mendakwa tanah di Bukit Ulu Yam itu milik SAP Holdings Berhad dan bukannya Talam.

Sehubungan itu, Ketua Biro Profesional Muda MCA, Datuk Chua Tee Yong menuntut penjelasan kerajaan PKR Selangor yang mana jika benar tanah tersebut milik SAP Holdings bagaimana Talam boleh bertindak menjualnya sehingga kerajaan negeri kemudian 'mencadangkan' Kumpulan Hartanah Selangor Berhad (KHSB) membelinya.

Beliau hairan bagaimana Talam begitu hebat sehingga boleh menyakinkan kerajaan PKR Selangor menjadikan KHSB 'pak sanggup' membeli tanah bukan miliknya dengan harga RM18 juta iaitu RM5.3 juta lebih mahal berbanding nilai pasaran yang hanya berjumlah RM12.7 juta.

Katanya, tidak cukup dengan itu, pada 2010, kerajaan PKR Selangor menerima 60 peratus saham dalam sebuah syarikat yang mempunyai aset tunggal cuma 79.6 hektar di Bukit Ulu Yam dan belum memulakan operasi sejak diperbadankan serta mempunyai hutang berjumlah RM807,000 dengan harga RM4.2 juta.

"Kami tuntut penjelasan kerajaan PKR Selangor jika benar pendedahan Teresa itu bagaimana Talam boleh menjual tanah milik syarikat lain dan kerajaan negeri sendiri bersetuju dengan perkara itu. Saya percaya status pemilik sebenar yang didedahkan Teresa ada kebenaran kerana beliau Exco.

"Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim perlu menjawab kenapa kenyataan beliau berbeza dengan kenyataan pemimpin DAP Selangor? Pihak mana sebenarnya yang betul? Abdul Khalid atau Teresa?," katanya selepas membawa pemberita melawat tanah seluas 79.6 hektar itu di Bukit Ulu Yam, hari ini.

Minggu lalu, Tee Yong mendedahkan bagaimana KHSB dikatakan dipaksa menjadi 'pak sanggup' bagi melunaskan hutang Talam apabila kerajaan PKR Selangor 'mencadangkan' pembelian tanah milik syarikat itu di Bukit Ulu Yam dengan harga RM18 juta walaupun mempunyai kecerunan kelas tiga dan empat iaitu melebihi 35 darjah.

'Cadangan' awal itu ditolak kerana hasil kajian 55 peratus tanah seluas 160 hektar tersebut tidak boleh dibangunkan namun, KHSB tetap diarah kerajaan PKR Selangor membeli tanah berkenaan daripada Talam tetapi ia kemudian dinafikan Teresa yang mendakwa tanah itu milik SAP Holdings.

Dalam pada itu, mengulas mengenai pemilikan saham sebanyak 60 peratus ke atas sebuah syarikat yang tidak menyakinkan, Tee Yong berkata, ia mempunyai kaitan langsung dengan arahan agar KHSB mengambil alih tanah 'milik' Talam di Bukit Ulu Yam sebagaimana didedahkannya minggu lalu.

"Persoalannya, dalam pemilikan saham ini adakah kerajaan PKR Selangor menjalankan penilaian harga secara bebas melalui penilai dilantik dan adakah terdapat sebarang usaha terutama dalam bentuk undang-undang bagi mengambil kira soal hutang RM807,000 yang ditanggung syarikat itu," katanya.

Sumber : Oyabun

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP