Powered by Blogger.

KANTOI !!! KHALID GAGAP GADAI NEGERI SELANGOR KEPADA BANK UNTUK HIDUP MEWAH ???

Thursday 16 August 2012


Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) mempunyai pegangan saham 15% dalam SYABAS.Seorang wakil KDEB pula diletakkan dalam senarai Lembaga Pengarah SYABAS.Jadi,apa-apa sahaja di dalam SYABAS akan diketahui oleh Kerajaan Negeri Selangor,memandangkan KDEB adalah mata telinga Kerajaan Negeri Selangor.Apabila Pengarah KDEB,Suhaimi Kamaruzzaman mengeluarkan surat arahan kepada pihak ABASS pada tahun 2011 supaya mengurangkan pengeluaran air terawat daripada 145 juta gelen sehari kepada hanya 120 juta gelen sehari,tindakan ini menyebabkan berlakunya krisis air di kawasan Kajang dan Balakong,memandangkan ABASS mengendalikan Loji Rawatan Air Sungai Semenyih yang membekalkan air terawat kepada kawasan-kawasan sekitar,termasuklah Kajang dan Balakong.

Justeru,apabila Penyelaras Barisan Nasional Selangor, Ir. Zain Mohamed bertanya apa justifikasi yang digunakan oleh KDEB untuk mengeluarkan surat arahan kepada ABASS penyekatan bekalan air terawat itu, Kerajaan Negeri Selangor yang banyak bercakap tentang SYABAS dan rasa tanggungjawab mereka sehingga perlu mengambilalih SYABAS, perlu memberikan penjelasan berhubung perkara ini.Tiga persoalan yang dibangkitkan oleh Ir. Zain Mohamed dalam kes ini wajar dijawab oleh Khalid Ibrahim dan Kerajaan Negeri Selangor.

1. Adakah Kerajaan Negeri Selangor sebenarnya ingin mensabotaj rakyat Selangor dengan penyekatan berkenaan?

2. Kenapa pula SYABAS yang dipersalahkan sedangkan masalah di Balakong dan Kajang berpunca daripada ABASS?

3. Siapa yang mengarahkan Suhaimi bertindak mengeluarkan surat arahan kepada ABASS?

Lebih memalukan lagi sekaligus menimbulkan pertanyaan lebih besar ialah,mengapa KDEB menggunakan saham 15% dalam SYABAS untuk dicagarkan kepada bank bagi mendapatkan pinjaman RM250 juta dan ke mana hala wang berkenaan dibelanjakan? Adakah itu sebenarnya punca yang menyebabkan Kerajaan Negeri Selangor dan Khalid Ibrahim bermati-matian mahu mengambilalih SYABAS bagi menutup lubang kejahatan mereka? Sehingga sekarang,Kerajaan Negeri Selangor dan Pakatan Rakyat masih belum dapat menjawab tentang 234 projek industri yang terpaksa ditangguhkan ekoran masalah air di Selangor.Malah Pakatan Rakyat dan Kerajaan Negeri Selangor yang terus-menerus mengatakan air bukanlah masalah di Selangor sebaliknya hanya isu ciptaan UMNO-BN,gagal menjawab isu ini dengan baik dan berkesan.

Rani Osman,Pesuruhjaya PAS Selangor dalam kenyataannya sebelum ini menyatakan bahawa isu air tidak boleh digunakan oleh UMNO untuk menjatuhkan Kerajaan Negeri Selangor. Kesilapan terbesar kepada Pesuruhjaya PAS Selangor yang banyak bercakap dengan lidah DAP! Isu air bukannya isu UMNO sebaliknya ia adalah isu rakyat tanpa mengira sebarang fahaman politik yang mereka anuti. Menyatakan bahawa isu air yang sedang menjadi masalah kepada sebahagian besar rakyat Selangor sebagai isu UMNO dan Barisan Nasional merupakan perkara paling celaka yang diusahakan oleh para pemimpin Pakatan Rakyat. Pendedahan demi pendedahan yang dibuat menunjukkan Kerajaan Negeri Selangor yang dipimpin oleh Khalid Ibrahim sebenarnya yang menjadi celaka yang menyusahkan rakyat dan penduduk Selangor.

Masalah air tidak akan berlaku sekiranya Kerajaan Negeri Selangor tidak bermain politik dalam hal yang menjadi hak asasi penduduk dan rakyat Selangor.Bagaimanapun,Pakatan Rakyat lebih gemar menjadikan isu ini sebagai isu sensasi yang memperlihatkan bagaimana murahnya hati Kerajaan Negeri Selangor memberikan air percuma,walhal pada masa yang sama, Kerajaan Negeri Selangor berhutang untuk memberikan air percuma.Kes Kerajaan Negeri Selangor dengan SYABAS masih lagi tergantung di mahkamah.Mungkin bagi para pemimpin Pakatan Rakyat, mereka boleh mendabik dada dan berbangga kononnya,Kerajaan Pakatan Rakyat sanggup bermati-matian dalam usaha memberikan air percuma kepada rakyat.Tetapi persoalan yang tidak pernah dijawab oleh Pakatan Rakyat ialah, bagaimana Kerajaan Pakatan Rakyat menjelaskan hutang-hutang berkenaan? Adakah dengan mengambilalih bank dan berarak di jalan raya dalam usaha mendesak bank yang Kerajaan Negeri Selangor berhutang, diserahkan kepada Selangor,sepertimana yang dilakukan terhadap SYABAS? Atau sebenarnya Selangor akhirnya menjadi sebahagian daripada ‘anak syarikat’ bank terbabit setelah gagal membayar hutang-hutang? Atau yang paling teruk, seperti diamalkan sekarang iaitu menaikkan cukai pintu dan tanah dalam usaha Kerajaan Negeri Selangor mengumpulkan semua dana bagi membayar segala hutang-hutangnya? Tidakkah semua tindakan tersebut akhirnya menjerumuskan rakyat dan penduduk Selangor kepada sesuatu yang lebih buruk berbanding sedikit kebaikan iaitu air percuma?

Sumber : Badut Rakyat

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP