Powered by Blogger.

Isu Faekah: MB Selangor lupa atau buat-buat lupa...?

Tuesday 3 July 2012

faekah-khalid513Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mungkin mempunyai ingatan terpilih mengenai keputusan kerajaan negeri dibawah kepimpinannya melarang penggunaan surat sokongan bagi kontrak kerja, bekalan dan pengkhidmatan negeri Selangor.

Jika beliau lupa, atau buat-buat lupa, mari kita ingatkan surat pekeliling kerajaan negeri bertarikh 16 Ogos 2010, rujukan IPK.SEL.BK.20684/135 (17).

Pekeliling tersebut ditandatangani oleh bekas SUK Selangor, Datuk Ramli Mahmud, dan dikeluarkan atas arahan Mesyuarat Exco kerajaan negeri pada 28 Julai 2010 yang dipengerusikan oleh Khalid sendiri.

Agendadaily berjaya mendapatkan salinan pekeliling yang boleh dilihat oleh sesiapa sahaja kerana ada dipamerkan di dalam portal Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Selangor, spn.selangor.gov.my.

Pekeliling bertajuk Perintah Pemberhentian Surat Sokongan bagi Kontrak Kerja, Bekalan dan Perkhidmatan di Selangor telah dihantar ke negeri semua ahli exco, ADUN, ketua jabatan, ketua badan berkanun, pegawai daerah, Datuk Bandar, pengerusi PBT, dan semua GLC di Selangor.

Satu perenggan dalam pekeliling menyatakan bahawa, "Selaras dengan dasar Kerajaan Negeri Selangor yang mengutamakan aspek Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan, semua ahli exco, ADUN, serta semua ahli majlis tempatan adalah dengan ini diperintahkan untuk TIDAK MENGELUARKAN surat sokongan untuk mendapatkan kontrak kerja, bekalan dan perkhidmatan kerajaan negeri. "

Walau bagaimanapun, pekeliling yang menyatakan bahawa surat sokongan untuk kebajikan dibenarkan berdasarkan kepada kelayakan dan merit yang diluluskan.

Pekeliling itu juga menyatakan bahawa semua datuk bandar, pengerusi majlis, tempatan dan agensi kerajaan negeri dikehendaki untuk merakam dan menyimpan semua surat sokongan yang diterima untuk digunakan sebagai bukti dan diaudit, serta dinilai keberkesanannya sekiranya terdapat sebarang isu-isu yang dibangkitkan pada masa akan datang .

Juga menyatakan bahawa agensi-agensi kerajaan negeri atau jabatan yang menerima surat sokongan yang tidak terikat dalam proses membuat keputusan mereka.

Pekeliling tersebut berkuatkuasa serta-merta selepas dikeluarkan, dan menyatakan bahawa ia hendaklah dipatuhi oleh semua yang dinamakan.

Satu salinan surat pekeliling juga telah dihantar ke pejabat serta sebagai MB jawatan penasihat undang-undang negeri, negeri pegawai kewangan dan pejabat penjawat awam yang berkaitan.

Menurut sumber, pekeliling ini masih berkuat kuasa melainkan jika satu lagi pekeliling dikeluarkan yang dibatalkan itu.

"Pengeluaran pekeliling berikutan surat sokongan melibatkan ahli exco Ronnie Liu dalam kes kontrak kerajaan negeri bernilai RM700,000. Melainkan pekeliling ini dibatalkan oleh pekeliling lain maka ia masih berkuat kuasa.

"Jika seorang penjawat awam melanggar perintah pekeliling ini, maka tindakan discplinary boleh diambil ke atas orang yang di bawah perintah yang umum.

"Walau bagaimanapun jika orang itu merupakan lantikan politik maka terserah kepada 'boss'nya untuk mengambil tindakan," kata sumber.

Agendadaily difahamkan sehingga kini pekeliling tersebut masih berkuatkuasa kerana tiada arahan pembatalan atau penarikan balik pekeliling tersebut.

Sebelum ini, Khalib Ibrahim berdepan kritikan hebat dari masyarakat berhubung kes pengeluaran surat sokongan melibatkan setiausaha politiknya Faekah Hussein.

Faekah didakwa menulis surat sokongan untuk firma undang-undang milik ahli keluarga beliau, sebagai panel perundangan salah sebuah anak syarikat kerajaan negeri.

Beliau menggunakan kepala surat Pejabat Menteri Besar ketika menulis surat tersebut yang bertarikh 10 Ogos 2011 kepada seorang pengarah GLC Selangor untuk mengesyorkan supaya satu firma guaman dilantik ke panel guaman GLC terbabit.

"Pentadbiran ini juga berpandangan peluang harus diberikan selagi ia tidak menyalahi mana-mana peraturan syarikat," kata Faekah dalam surat yang turut disalin kepada firma berkenaan.

Khalid sebelum ini tegas mempertahankan Faekah apabila mendakwa tiada salahnya kerana Faekah hanya menerima surat permohonan dan bukannya memberi projek.

Bagaimanapun, seorang pemimpin PKR negeri Selangor yang ditanya Agendadaily berhubung isu ini mengkritik tindakan 'sekejab okay, sekejab tak' yang diamalkan Khalid.

"Ketika kes Ronnie Liu beliau tegas mengatakan ianya tidak boleh tetapi dalam kes membabitkan pegawainya sendiri okay pulak...," kata beliau yang enggan dinamakan.

Sehingga kini wujud desakan dari dalam dan luar pentadbiran kerajaan Selangor supaya Khalid mengambil tindakan terhadap pegawai beliau.

Namun tiada tindakan diambil, bahkan Khalid memberitahu media bahawa hu ha membabitkan pegawainya itu sepatutnya diabaikan sahaja. -3/7/2012

http://spn.selangor.gov.my/v5/component/joomdoc/doc_details/28-arahan-penghentian-pengeluaran-surat-sokongan-bagi-kontrak-kerja-bekalan-dan-perkhidmatan-.html

pekeliling

pekeliling1

suratfaekah1


Sumber : Agenda Daily

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP