Powered by Blogger.

MB ' wagamama' : Selangor tidak minat sertai Langat 2!

Sunday 29 July 2012


Menteri Besar 'wagamama' ataupun dalam bahasa Jepun bermakna MB yang 'pentingkan diri sendiri'! Mempolitikkan isu air tanpa mempedulikan masalah rakyat? Kerajaan negeri dikatakan tidak berminat mengambil bahagian dalam tawaran tender terbuka bagi pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 oleh Kerajaan Pusat sekiranya penstrukturan semula industri air Selangor tidak dilaksanakan.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, Kerajaan Negeri tetap dengan pendirian untuk menolak pembinaan projek Langat 2 dan hanya akan mempertimbangkan itu sebagai pilihan.

Menurutnya, Kerajaan Pusat boleh meneruskan tender terbuka itu tetapi Kerajaan Pusat perlu mendapatkan kelulusan daripada Kerajaan Negeri dalam proses pelaksanaannya.

“Isu tersebut sudah dibincangkan. Kami hanya akan mempertimbangkan projek Langat 2 sebagai pilihan, dan jika Kerajaan Pusat bersetuju Kerajaan Negeri mengambil bertanggungjawab ke atas semua syarikat konsesi air.

“Ia tidak relevan bagi Kerajaan Negeri untuk mengambil bahagian dalam proses tender terbuka sekarang,” katanya dalam sidang media selepas menyempurnakan Majlis Penyampaian Surat Kelulusan Pemberimilikan Tanah Kerajaan dan Notis 5A kepada Penduduk Kg Sungai Sireh Utama, Sungai Sireh Tambahan dan Sungai Sireh Tambahan Dua di sini semalam.

Abdul Khalid berkata, adalah lebih baik Kerajaan Pusat duduk semeja dengan Kerajaan Negeri bagi membincangkan isu ini dan bukannya menyampaikan mesej melalui media sahaja.

Dalam pada itu, beliau menyelar kenyataan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air bahawa Kerajaan Negeri memberikan maklumat tidak tepat mengenai isu air.

“Itu bukan maklumat saya tetapi maklumat itu diberikan oleh pakar profesional. Saya fikir kementerian hilang arah. Ia sepatutnya mempersoalkan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) dan individu yang berpendapatan lebih daripada RM400,000 sebulan.


“Apa sahaja maklumat yang dikeluarkan Kerajaan Negeri mengenai isu air adalah berdasarkan daripada penemuan dan kajian sebenar yang dijalankan oleh profesional. Kerajaan Negeri tidak mempunyai motif tersembunyi dalam industri air,” katanya.

Terdahulu, Kerajaan Pusat melalui Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air mengumumkan akan melaksanakan projek Langat 2 projek secara tender terbuka dan semua syarikat yang layak, termasuk anak syarikat Kerajaan Negeri boleh menyertai tender tersebut apabila ia diiklankan.

Dalam kenyataan itu juga katanya, ia sekali gus menyangkal dakwaan Kerajaan Negeri bahawa pembinaan projek yang disifatkan terdesak itu bertujuan memastikan kroni Umno dan Barisan Nasional (BN) mendapat kontrak dan memperoleh keuntungan berganda.

Agak-agak berapa gaji MB Khalid 'Wagamama' ini semasa beliau menjadi Pengerusi Guthrie sehingga beliau boleh membeli saham sebanyak RM125 juta. Sebanyak RM65 juta dipinjam dari Bank Islam dan selebihnya dari sumber mana pun tidak diketahui?

Malah wang yang dipinjam dari Bank Islam pun liat nak dibayar balik sehingga beliau mahu 'menyaman' semula Bank Islam! Timbul pula persoalan mengapa kerajaan Selangor beria-ria benar mahu pengambilalihan hutang Talam Corporation Berhad (Talam) dibuat oleh PKNS? Apakah ada udang disebalik batu! Fikir-fikirkan lah..!!!

Sumber : Oyabun

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP