Powered by Blogger.

Khalid Ibrahim Masih Mahu Bermain Air Walaupun Masalahnya Kian Kronik?

Sunday 15 July 2012

SYABAS sudah memberikan cadangan untuk membuat catuan bekalan air di seluruh Lembah Kelang bagi mengurangkan bebanan kekurangan bekalan air bersih di kawasan ini. Sedangkan Kerajaan Negeri Selangor pula, kelihatan sangat bersahaja dan langsung tidak menampakkan sebarang tanda-tanda gusar, seolah-olah bekalan air mentah dan bersih boleh diperolehi dalam jangka masa yang sangat singkat.

Kontroversi berhubung pembinaan Loji Sungai Langat 2 memuncak apabila Pakatan Rakyat Selangor yang diterajui oleh PKR, berusaha untuk merampas projek tersebut dengan pelbagai helah dan tipudaya, termasuklah dengan menyatakan pembinaan loji berkenaan akan menelan belanja yang sangat besar, sedangkan hakikatnya, Kerajaan Negeri Selangor tidak perlu mengeluarkan walau sesen pun memandangkan segala kos ditanggung sepenuhnya oleh Kerajaan Persekutuan.

Untuk membolehkan Pakatan Rakyat mendapat sokongan daripada rakyat dan penduduk Selangor atau lebih tepat lagi untuk memperlihatkan bagaimana betul dan jujurnya Pakatan Rakyat, maka dicanangkan ke seluruh Selangor, tarif air akan dinaikkan jikalau Kerajaan Negeri Selangor bersetuju dengan pembinaan loji berkenaan.

Barangkali menyangkakan rakyat dan penduduk Selangor akan lebih mudah dicucuk hidung apabila cerita tarif air dinaikkan, maka setiap masa dan setiap waktu, Khalid Ibrahim dan bala tentera propaganda memainkan cerita berkenaan.

Sedangkan hakikatnya, rakyat dan penduduk Selangor serta Lembah Kelang sebenarnya sedang berhadapan dengan krisis air yang sangat kronik. Manakala Kerajaan Pakatan Rakyat pula terus berdrama dan bercerita tentang kehebatan mereka menyelesaikan masalah air dengan air lombong, air longkang, air najis dan segala macam air yang lain.

Paling tidak masuk akal ialah apabila di sebalik mempercepatkan proses pembinaan Loji Sungai Langat 2 yang menggunakan wang Persekutuan, Kerajaan Negeri Selangor beriya-iya pula mahu mengambil air dari Tasik Kenyir di Terenggan menerusi sistem paip yang menelan belanja ratusan juta ringgit.

Catuan air yang akan dibuat oleh SYABAS nanti, pastinya akan menimbulkan pelbagai masalah termasuklah merencatkan pertumbuhan ekonomi selain menghentikan sama sekali perindustrian yang menjadi nadi serta penggerak ekonomi Selangor.

Khalid Ibrahim dan Pakatan Rakyat masih lagi bermain-main dengan masalah air di Selangor dan Lembah Kelang. Pakatan Rakyat masih lagi bermain retorik tentang masalah lain, berbanding mencari jalan penyelesaian secepat-cepatnya.

Sampai bila sebenarnya rakyat dan penduduk Selangor akan terus dipermain-mainkan oleh Pakatan Rakyat dengan isu air ini?

Sampai bila sebenarnya Pakatan Rakyat akan terus mengelak untuk bertanggungjawab dengan bekalan air yang semakin meruncing di Selangor dan Lembah Kelang?

Berapa lama lagi Pakatan Rakyat akan terus bertahan dengan cerita-cerita dongeng mereka terutama sekali bekalan air bersih dapat disalurkan dari punca-punca yang tidak munasabah seperti bekas-bekas lombong?

Atau barangkali Pakatan Rakyat yang sekarang ini sedang mendiamkan diri, sebenarnya mempunyai kaedah atau teknologi yang membolehkan mereka membina loji rawatan air dalam sekelip mata apabila mereka berjaya mengambilalih SYABAS?

Atau Pakatan Rakyat hanya akan membenarkan rakyat dan penduduk Selangor tidak lagi diganggugugat dengan ketiadaan air untuk mereka gunakan setelah projek dan Loji Air Langat 2 diserahkan kepada kroni-kroni Pakatan Rakyat khususnya dari PKR dan DAP?

Masa kian suntuk dan dengan pilihanraya umum yang semakin hampir, Pakatan Rakyat sebenarnya tidak mempunyai sebarang solusi sebaliknya sangat berpuas hati apabila melihat Selangor dan seluruh Lembah Kelang berjaya dimundurkan seratus tahun ke belakang!

TQ Selangor Daily

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP