Powered by Blogger.

Kuasa memerintah sudah sampai kepenghujung - Apa status hutang MB Khalid dengan Bank Islam?

Friday 12 October 2012


Seawal pemerintahan MB Khalid Ibrahim di negeri Selangor, perkara pertama yang menghantui beliau ialah apabila mendapat perintah mahkamah supaya membayar hutangnya yang berjumlah RM66 juta (AS$18.521 juta) kepada Bank Islam bagi pinjaman yang diambilnya pada tahun 2001 untuk membeli saham Guthrie Bhd.

Walau bagaimanapun, Khalid melalui peguam beliau yang handal lagi hebat, Malik Imtiaz Sarwar telah telah memfailkan permohonan perbicaraan penuh keatas kes ini. Sebelum ini Khalid juga telah memfailkan saman balas terhadap bank tersebut pada 18 Mei 2008.

Melalui perintah ini Khalid samada secara teknikal mahupun jelas adalah seorang “defaulter” terhadap pembayaran yang perlu dibuat olehnya kepada pihak bank.

Dalam kehidupan harian kita, sekiranya seorang pembeli kereta tidak dapat membayar keretanya dan dituntut dimahkamah tanpa kehadirannya, pihak menuntut boleh mendapatkan “judgement by default”. Ini biasanya berlaku tanpa kehadiran siberhutang. Dalam satu keadaan lain pihak pemberi pinjam akan berusaha menarik semula kereta yang dibeli.

Sekiranya rayuan Khalid ditolak di mahkamah, maka tidak dapat tidak Khalid perlu membayarnya tanpa alasan lagi. Sekiranya Khalid masih engkar atau gagal membayar, pihak pemberi pinjam berkemungkinan akan menggunakan beberapa instrumen lain untuk mendapatkan semula wang yang telah diberi pinjam.

Antaranya ialah memohon pembekuan aset samada yang mudah alih atau yang kekal dimahkamah. Kedua, memohon pengistiharan kebengkrapan terhadap Khalid Ibrahim! Di pihak Khalid pula, jika beliau tidak mampu membayar, beliau juga boleh memfailkan kebengkrapan terhadap dirinya sendiri. Ini biasa berlaku dinegara-negara barat.


Dalam kesemua senario diatas, Khalid tidak punya pilihan lain sepatutnya sejak awal pemerintahan lagi , melepaskan semua jawatannya samada dalam kerajaan mahupun dalam parti. Khalid adalah Menteri Besar Selangor dan Pengerusi Perhubungan Keadilan Negeri Selangor.

Dalam konteks yang lebih ekstrim lagi, Khalid tidak perlu menunggu keputusan mahkamah untuk meletakkan jawatan. Sepatutnya sejak awal lagi beliau sudah berbuat demikian tanpa dipaksa! Namun sehingga kini tiada tindakan yang diambil terhadap beliau?

Dalam keadaan ini, pucuk pimpinan PKR, Anwar Ibrahim dan barisan Majlis Pimpinan pusat perlu menasihatkan dan mendesak Khalid supaya meletakkan jawatan.

Alasan prima ialah, terdapat percanggahan kepentingan atau “conflict of interests” bagi seorang yang banyak berhutang untuk mengurus sebuah negeri yang melibatkan dana berbiliun ringgit.

Melalui pendedahan kes hutang ini jelas terbukti Khalid cuba menutup kudis dan sopak yang menghantui beliau selama ini.

Dapatlah difahami bahawa semasa di Guthrie, Khalid mendahulukan kepentingan peribadi. Sebagai Tuan Besar di Guthrie, bagaimana Khalid berusaha memiliki saham atau sejumlah saham yang mungkin boleh menjadikannya sebagai ‘minority share holder’ terbesar yang memungkinkannya terus bertakhta di Guthrie? Namun cita-cita Khalid tersadai tidak kesampaian!


Hairan bagaimana Khalid sebagai Tuan Besar di Guthrie menggunakan kuasanya untuk berbuat demikian? Kuasa, Tamak, dan Khalid berkuasa ketika itu. Jika Khalid boleh menggunakan kuasa sewenang-wenangnya di Guthrie apakah jaminan yang dia tidak akan melakukannya sekarang? Tambahan beliau kini seperti seekor tikus jatuh ke beras!

Bolehkah Khalid berlaku jujur? Sudah terbukti Khalid membohongi seluruh rakyat dengan tidak mengistiharkan harta dan asetnya. Yang diistiharkan hanya gaji sebagai Menteri Besar. Tidak diistihar berapa rumah dan kenderaan yang dia ada.

Tidak diistihar juga berapa banyak asset mudah alih miliknya. Tidak diistihar juga berapa banyak liability yang ditanggungnya. Tidak diistihar juga elaunnya sebagai Pengerusi MBI yang berjumlah ratusan ribu ringgit! Mungkin yang ini sahaja yang beliau dapat istiharkan, namun itu pun KANTOI besar?

Kenyataan Khalid yang berbau sombong terhadap pihak bank hanya mendedahkan sedikit sebanyak karaktor atau warna sebenar Khalid. Agak pelik juga bagi kita insan jalanan, yang memberi hutang meminta duitnya, tetapi yang diberi hutang menyaman pihak menuntut. Pelik tapi benar, wallahuallam..!!!

Sumber - Belantan

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP