Powered by Blogger.

Isu Selangor: Khalid Ibrahim, MB Paling Cemerlang Dalam Bab Gadai Harta Negeri

Friday 26 October 2012



Sejak pengurusan PKNS diambil alih oleh seorang bekas tokoh koprat yang juga merupakan Menteri Besar Selangor sekarang, matlamat asal penubuhan organisasi ini iaitu untuk meningkatkan sosio ekonomi orang Melayu dan Bumiputera di negeri Selangor nampaknya sudah menyimpang jauh dari tujuan asal ia diwujudkan.

Ingatkan Anwar Ibrahim sahaja manusia rakus yang gemar membalun apa sahaja termasuk lubang berak jantan. Rupa-rupanya Khalid Ibrahim juga tidak mahu kalah menunjukkan kerakusanya dalam menggadai segala aset dan juga harta milik negeri Selangor.

Terbaru, dalam laporan Bernama yang memetik kenyataan Dato Sri Noh Omar memberitahu lima eset milik PKNS yang bernilai jutaan ringgit bakal dijual dan kini hanya menunggu kelulusan dari Menteri Besar Selangor.

Jika begini caranya Khalid Ibrahim menambah rizab negeri sambil memenuhkan poket sendiri berserta kroni, alamatnya negeri Selangor yang kaya raya ini boleh jatuh papa kedana kerana setiap eset yang ada bukan lagi milik kerajaan negeri sekiranya benar-benar terjadi.

Setelah empat tahun mengambil alih pentadbiran kerajaan negeri dari Barisan Nasional, sudah terlalu banyak eset milik negeri Selangor digadai Khalid Ibrahim demi mendapatkan keuntungan segera sambil membangga diri kononya cekap mentadbir negeri.

KUALA LUMPUR: Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim digesa memberi penjelasan dengan segera berhubung persetujuan Lembaga Pengarah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) terhadap cadangan untuk menjual lima harta miliknya.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar berkata beliau mendapat maklumat bahawa Lembaga Pengarah PKNS telah bersetuju untuk menjual lima aset tersebut dan kini hanya menunggu kelulusan Menteri Besar Selangor.

"Lima aset milik PKNS yang terbabit ialah Shah Alam Convention Centre Mall (SACC Mall) yang dicadangkan dijual pada harga RM97 juta, Menara PKNS Petaling Jaya (RM90 juta), bangunan PKNS Shah Alam (RM85 juta), bangunan PKNS Bangi (RM42 juta) dan bangunan Wisma Yakin, Jalan Masjid India (RM7 juta)," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini, Rabu.

Beliau berkata difahamkan, sehingga kini, masih tiada dokumen hitam putih terhadap cadangan penjualan aset PKNS itu.

Noh, yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, berkata jumlah keseluruhan cadangan penjualan aset tersebut ialah RM321 juta.

Beliau berkata sekiranya maklumat itu (penjualan aset PKNS) terbukti benar maka ia tidak selari dengan pujian diterima Khalid sebagai Menteri Besar yang cemerlang oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim baru-baru ini kerana mampu menjana rizab simpanan negeri Selangor sehingga RM2 bilion.

Sehubungan itu, Noh mempersoalkan cara pentadbiran Menteri Besar Selangor itu kerana tidak bersikap telus dan terbuka dalam urusan berkaitan aset milik PKNS tersebut.

Sumber Wak Jengkol

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP