Powered by Blogger.

Kerajaan Negeri Selangor Kenakan Cukai Terhadap Rumah Kebajikan – Koordinator BN Selangor

Monday 24 December 2012



zbBarisan Nasional (BN) Selangor meminta supaya kerajaan negeri tidak mengira kepentingan politik dalam soal kualiti perkhidmatan pihak berkuasa tempatan (PBT), yang turut mempunyai kaitan dengan tindakan PBT mengenakan kenaikan cukai pintu dan bayaran lesen.

Dilaporkan, Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) bertindak untuk menaikkan cukai pintu sehingga 10 kali ganda di Kampung Baru Sungai Buloh dan Kampung Baru Subang, serta keputusan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) menaikkan bayaran lesen 90 jenis perniagaan, masing-masing mulai tahun depan.

Ini turut termasuk tindakan PBT negeri yang turut mengenakan bayaran ke atas 32 jenis premis yang sebelum ini dikecualikan di bawah kerajaan BN.

Koordinator BN Selangor, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed berkata, kenaikan cukai itu hanya membebankan rakyat kerana perkhidmatan oleh PBT yang diberikan tidak setimpal dengan bayaran yang dikenakan.

“Kita panjangkan (hal ini) kepada PBT, tetapi apabila melihat ia daripada BN, mereka tak nak respon. Saya rasa ia satu tindakan tidak bertanggungjawab.

“Apa yang kita lakukan ini adalah masalah yang dibangkitkan oleh rakyat tanpa mengkategorikan mereka sama ada mereka penyokong BN atau tidak.

“(Oleh itu) jangan ambil perkara ini sebagai pertimbangan politik (dalam memberikan maklum balas),” katanya kepada pemberita di sini, Isnin.

Sehubungan itu, Mohd Zin berkata, beliau meminta supaya pihak Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk memberikan arahan supaya maklum balas mereka diambil oleh PBT tanpa mengambil kira kepentingan politik kerana ia adalah masalah rakyat.

Beliau yang juga Setiausaha Badan Perhubungan Umno Selangor berkata, lebih membebankan apabila kenaikan cukai itu berlaku hampir setiap tahun apabila meningkat sejak 2011 dan 2012 serta kenaikan pada 2013 adalah lebih tinggi.

“Saya mendapat maklumat bahawa ada penduduk yang membayar cukai pintu sebanyak RM1,470 pada 2011, menerima notis bayaran sehingga RM23,040 pada 2013. Ini bukan lipat ganda tetapi ‘lipat maut’.

“Masalah penyelenggaraan infrastruktur yang lemah dan sistem kutipan sampah tidak cekap menyebabkan justifikasi kenaikan cukai ini langsung tidak boleh diterima. Lebih menyedihkan, rakyat seperti tertipu apaba pakatan rakyat berjanji akan menurunkan sehingga 20 peratus dalam manifesto mereka ketika PRU (pilihan raya umum) ke-12 yang lalu,” katanya.

Mengenai bayaran lesen ke atas 32 jenis premis yang sebelum ini dikecualikan, Mohd Zin berkata, antara yang turut dikenakan ialah rumah kebajikan orang tua, rumah orang kurang upaya dan pusat penjagaan kanak-kanak.

Beliau berkata, golongan itu rata-ratanya mendapat sumber kewangan daripada sumbangan dan derma orang ramai, malah kebanyakan rumah kebajikan itu beroperasi dalam keadaan daif.

“Adakah mereka (kerajaan negeri) melihat ini sebagai satu sumber hasil negeri, kata pandai menguruskan kewangan. Adakah ini disebut sebagai satu kecekapan?

“Saya rasa tindakan ini tak patut, kita desak kerajaan negeri batalkan hasrat untuk menaikkan bayaran lesen dan cukai pintu,” katanya.

Berhubung PBT yang tidak memberi maklum balas kepada BN Selangor, Mohd Zin berkata: “Terdapat tiga PBT dan namanya akan didedahkan dalam waktu terdekat. Kita tunggu dahulu apa maklum balas mereka.”

Sumber

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP