Powered by Blogger.

Isu Selangor : Ronnie Liu diselar gagal selesai isu banjir?

Tuesday 11 December 2012



Bekas pemimpin DAP, Tan Tuan Tat menyelar sikap Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan Selangor, Ronnie Liu yang suka menyalahkan pihak lain berbanding mencari penyelesaian berhubung isu banjir di Lembah Klang.

Menurut bekas Pengerusi DAP Cawangan Sungai Pelek itu, Ronnie gagal menjalankan tugasnya kerana tidak berbuat apa-apa atau sekurang-kurangnya mengambil langkah proaktif mengurangkan kesan ekoran bencana alam itu.

Jelas beliau, kerajaan Selangor Parti Keadilan Rakyat (PKR) juga gagal menunaikan janjinya menamatkan keperitan penduduk di Kota Alam Shah, Klang, Selangor akibat banjir sejak 2009.

"Saya mahu bertanya kepada Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mana perginya wang peruntukan sebanyak RM3.5 juta untuk Jalan Tengku Kelana dan RM5 juta untuk Majlis Perbandaran Klang (MPK) bagi menyelesaikan masalah banjir itu.

"Inilah buktinya kerajaan cakap tidak serupa bikin dan Ronnie pula memberi pelbagai alasan termasuk tidak mendapat bantuan kewangan mencukupi daripada kerajaan Persekutuan," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Tan Tuan Tat (tengah) sewaktu mengadakan sidang akhbar berhubung isu banjir di Lembah Klang di Kuala Lumpur, semalam.

Ronnie dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor baru-baru ini memberitahu, masalah banjir yang berlaku di daerah itu berpunca daripada faktor permukaan bumi yang lebih rendah daripada paras laut serta sikap manusia yang suka membuang sampah.

Selain menyalahkan pemaju yang tidak mematuhi undang-undang dan peraturan, Ronnie turut menuduh kritikan berpanjangan terhadap isu tersebut bermotifkan politik.

Tuan Tat berkata, sebagai pihak berkuasa negeri, Ronnie sepatutnya boleh mengambil tindakan tegas ke atas pemaju yang gagal mematuhi peraturan di samping mengarahkan mereka membina tebatan banjir dalam setiap projek yang mahu dilaksanakan.

Sebaliknya, kata beliau, Ronnie lebih berminat menjalankan kerja-kerja melobi diri sendiri menjelang pemilihan parti tidak lama lagi berbanding menyelesaikan masalah rakyat.

"Pada 12 Julai lalu, penduduk tempatan telah menyerahkan memorandum bagi mendesak kerajaan negeri berbuat sesuatu, tetapi sampai hari ini mereka berdiam diri.

"Peruntukan RM1 juta juga disalurkan bagi tujuan pembinaan infrastruktur di Pandamaran, tetapi tidak banyak inisiatif dilaksanakan untuk mengatasi banjir di kawasan ini, sedangkan kos pembinaan sistem perparitan tidak melebihi RM400,000," katanya.

Sumber

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP