Powered by Blogger.

Selangor Banyak Air Tapi Kenapa Azmin Ali Perlu Istinjak?

Wednesday 4 April 2012


Ketika Selangor punya banyak sumber air, kenapa Azmin Ali perlu beristinjak?

Begitulah perumpamaan kepada Azmin dan 2 rakannya, Loke Siew Fook dan Dr Hatta Ramli yang ketiga-tiganya adalah  anggota PSC untuk penambahbaikan proses pilihanraya, tetapi mereka sendiri memilih untuk tidak bersetuju dengan rumusan PSC berkenaan.

Maka sia-sia dan membazir mereka makan angin ke luar negara untuk membuat kajian dan perbandingan sistem pilihanraya di negara-negara berkenaan.

Semalam, di parlimen mereka cuba membentangkan usul yang berikut;

Langkah ini adalah perancangan sebagai langkah awal untuk Pakatan Rakyat menganjurkan Himpunan Bersih 3.0, hujung bulan ini.

Mereka sengaja mencetuskan provokasi di parlimen.

KUALA LUMPUR 3 April – Dewan Rakyat hari ini meluluskan kesemua 22 syor yang dikemukakan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) Berhubung Penambahbaikan Proses Pilihan Raya tanpa dibahaskan. 
Keputusan berkenaan dibuat Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia pada pukul 3 petang selepas usaha menenangkan kesemua ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang gagal.
Beliau telah mengarahkan tiga Ahli Parlimen pembangkang iaitu Azmin Ali (PKR-Gombak), R.Sivarasa (PKR-Subang) dan Dr. Dzulkefly Ahmad (Pas-Kuala Selangor) keluar dewan kerana terus mempertikaikan keputusan beliau menolak usul Loke Siew Fook (DAP-Rasah) untuk membenarkan laporan minoriti dilampirkan di dalam laporan akhir jawatankuasa itu. 
Ketiga-tiga wakil rakyat itu diarahkan keluar kerana melanggar Peraturan Mesyuarat 42 yang meminta supaya Ahli Parlimen diam ketika Speaker bercakap. 
"Di bawah Peraturan Mesyuarat 43, keputusan Speaker tidak boleh dipersoalkan. Di bawah Peraturan Mesyuarat 44, saya dengar tadi disebut oleh Yang Berhormat Kangar (Datuk Seri Mohd Radzi Syeikh Ahmad) yang ingkar dan melengahkan majlis supaya diambil tindakan. 
"Di atas sebab itu saya dengan ini mengarahkan Gombak, Subang dan Kuala Selangor keluar,” kata Pandikar Amin dengan tegas. [Bernama]

Sumber : Akar Umbi

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP