Powered by Blogger.

Khalid Samad pertahankan Nurul Izzah?

Friday 9 November 2012



Timbalan Pesuruhjaya Pas III Selangor, Khalid Abdul Samad mempertahankan kenyataan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Ibrahim yang berpendapat rakyat tidak seharusnya dipaksa mengamalkan agama tertentu dan perkara itu juga perlu terpakai kepada orang Melayu.

Beliau menyifatkan kenyataan itu hanya satu gambaran umum mengenai kebebasan memilih agama oleh semua orang termasuk orang Melayu.

Al-Quran tidak menyebut orang Melayu seharusnya beragama Islam memandangkan agama tersebut dianuti berdasarkan pilihan masing-masing dan bukannya secara paksaan mahupun diwarisi daripada nenek moyang,’’ katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Namun, katanya, jika seseorang itu memilih Islam sebagai agama pilihan, sepatutnya mereka bertanggungjawab untuk mempertahankan Islam dan memastikan setiap keturunan mereka berpegang kepada agama itu.

Saya tidak fikir Nurul Izzah menggalakkan aktiviti murtad seperti yang didakwa sesetengah pihak. Islam dianuti berdasarkan pilihan dan terpulang kepada umat Islam mencari jalan bagaimana untuk mempertahankan agama mereka," katanya.


Nurul Izzah seperti dipetik menerusi laporan portal propembangkang, Malaysiakini berkata: ‘‘Apabila anda bertanya saya, tiada paksaan dalam beragama...mengapa sesetengah pihak rasa bersalah, perkara ini (kebebasan beragama) hanya terpakai kepada orang bukan Melayu, sepatutnya diguna pakai secara sama rata."

Nurul Izzah berkata demikian ketika menjawab soalan peserta forum Negara Islam: Versi Mana; Siapa Bertanggungjawab? iaitu sama ada orang Melayu perlu diberikan kebebasan beragama seperti orang bukan Melayu di Subang Jaya kelmarin.

Namun agak pelik juga apabila dalam kenyataan terbaru Nurul yang mahu menyaman Utusan Malaysia, Berita Harian dan beberapa blog yang dikatakan memfitnah beliau? Saya telah mengarahkan peguam-peguam saya untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas Utusan Malaysia, Berita Harian, serta kemungkinan beberapa media termasuk blog-blog, berkaitan laporan berunsur fitnah akidah yang telah memutar belitkan sebahagian dari kenyataan penuh saya tempoh hari.

Saya tidak merelakan fitnah akidah sebegini diteruskan dan tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang, demi menegakkan kebenaran dan demi keadilan.

Benarkah kenyataan Nurul diputarbelitkan? Jika diputarbelit, masakan Khalid Samad sanggup mempertahankannya! Malah beliau juga menyokong kenyataan Nurul yang dianggapnya rakyat tidak seharusnya dipaksa mengamalkan agama tertentu dan perkara itu juga perlu terpakai kepada orang Melayu.

Atau Nurul akan menyalahkan UMNO selepas ini diatas apa yang berlaku? Terlajak perahu, masih boleh berundur. Terlajak kata, buruk padahnya! Fikir-fikirkanlah...Wallahuallam!

Sumber

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP