Powered by Blogger.

Isu Selangor : PKNS jual semua aset komersial?

Saturday 10 November 2012


Bukan hanya lima, tetapi kesemua aset komersial Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) akan diserahkan kepada syarikat lain pada masa akan datang semata-mata bagi meraih keuntungan maksimum.

Pengambilalihan tersebut adalah 'langkah awal' untuk menjual kesemua aset komersial syarikat milik kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor itu yang matlamat asal penubuhannya adalah bagi membantu perkembangan ekonomi orang Melayu.

Perkara itu didedahkan oleh satu sumber dalaman PKNS kepada Utusan Malaysia yang memaklumkan PKNS telah membuka sebuah anak syarikat bagi mengambil alih lima aset komersialnya di peringkat permulaan.

Sumber itu berkata, berdasarkan perancangan PKNS, anak syarikatnya yang dikenali sebagai Private Real Estate Company (PREC) akan mengambil alih kesemua aset komersialnya dengan alasan untuk memastikan mendapat keuntungan lebih tinggi.


"Sejak September lalu, PKNS telah menyerahkan pengurusan Kompleks PKNS Shah Alam kepada PREC dan di dalam perancangan mereka, kesemua aset komersialnya akan diberikan kepada anak syarikatnya itu.

"Selepas kesemua aset itu beralih tangan, dibimbangi PKNS akan menjual pemilikannya di dalam syarikat tersebut pula dan sekiranya ini berlaku, perbadanan tidak akan lagi mempunyai kuasa terhadap asetnya, sekali gus menggagalkan matlamat asal penubuhannya," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Baru-baru ini, Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Seri Noh Omar mencabar Abdul Khalid tampil memberi penjelasan penuh berhubung dakwaan Lembaga Pengarah Perbadanan PKNS meluluskan penjualan lima aset milik anak syarikat kerajaan negeri itu berjumlah RM321 juta.

Lima aset tersebut ialah Menara PKNS Petaling Jaya dengan harga RM90 juta; Shah Alam Mall (RM97 juta); Kompleks PKNS Shah Alam (RM85 juta); Kompleks PKNS Bangi (RM42 juta) dan Wisma Yakin (RM7 juta).

Menurut Noh, difahamkan proses penjualan belum dimuktamadkan kerana surat perjanjian masih tidak ditandatangani tetapi berada pada peringkat akhir kerana secara asasnya Lembaga Pengarah PKNS telah bersetuju untuk menjualnya. 


Mengulas lanjut, sumber itu berkata, alasan yang sering diberikan mengapa PKNS merancang untuk menyerahkan kesemua aset komersialnya kepada PREC adalah kerana kononnya pekerjanya selama ini tidak kompetitif hingga gagal memberi keuntungan berganda kepada syarikat.

"Tetapi apa yang menghairankan, selepas PREC mengambil alih aset berkenaan, anak syarikat itu telah menyerap kesemua pekerja perbadanan yang menguruskan aset berkenaan selama ini ke dalam syarikat tersebut, sekali gus menafikan dakwaan kononnya pekerja tidak kompeten.

"Selain itu, mereka juga mahu meningkatkan hasil kepada tujuh peratus setahun berbanding hanya lima hingga enam peratus setahun sahaja selama ini. Sehubungan itu, sudah pasti sewa akan dinaikkan pada kadar berlipat kali ganda lebih mahal," ujarnya.

Kata sumber itu lagi, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang juga Pengerusi PKNS pada Mei lalu telah mengarahkan supaya sewa di Kompleks PKNS Shah Alam dinaikkan tetapi keputusan tersebut dihalang oleh Ahli Lembaga Pengarahnya, Azmin Ali.

Bagaimanapun, katanya, tindakan Azmin yang mengarahkan supaya arahan Abdul Khalid itu dibekukan seketika bukanlah kerana beliau prihatin dengan masalah peniaga, tetapi lebih mengutamakan impak terhadap partinya iaitu PKR, memandangkan tarikh pilihan raya umum semakin hampir.


"Meskipun sebenarnya Abdul Khalid sebagai Pengerusi lebih berkuasa di dalam PKNS, tetapi Azmin menggunakan kuasanya sebagai Pengerusi PKR negeri untuk membekukan tindakan menaikkan harga sewa kepada peniaga di Kompleks PKNS Shah Alam itu," katanya.

Sumber itu mendakwa, PKNS kini juga seperti telah meminggirkan agenda untuk memajukan ekonomi Melayu tetapi di setiap mesyuaratnya lebih menekankan tentang keuntungan semata-mata.

Malah, ada antara pengurusan tertinggi agensi itu yang sering memperlekehkan agenda tersebut termasuk turut menganggap orang Melayu yang tidak pandai berbahasa Inggeris sebagai 'tidak berpengetahuan'.

"Mereka yang baru dilantik menerajui PKNS kebanyakan adalah golongan korporat yang dibayar dengan gaji cukup besar berbanding kebiasaannya. Di samping itu, mereka inilah juga yang tidak faham serta sering mengabaikan agenda untuk menolong orang Melayu," katanya.

2 comments:

Unknown 10 November 2012 at 18:19  

sudah follow blog anda...

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP