Powered by Blogger.

Rasuah Tetap Rasuah..Itulah Kerajaan PR Selangor

Wednesday 6 February 2013



Yayasan Selangor (YS) ditubuhkan pada 1970 atas kesedaran kerajaan yang memerintah Selangor pada waktu itu tentang pentingnya pendidikan , khususnya bagi masyarakat luar bandar.

YS mendapat pelbagai kemudahan dari kerajaan negeri mahu pun kerajaan pusat untuk memastikan kejayaan dan kesinambungannya berterusan.

Di waktu pemerintahan BN , sudah sampai satu tahap di mana YS tidak memerlukan dana dari kerajaan negeri untuk bergerak. Mereka menjanakan pendapatan untuk kos operasi dari segala kemudahan yang diberikan kerajaan sebelum itu. Satu demi satu asrama serta pusat latihan baru yang dibuka oleh YS.

Semua dan segalanya berubah selepas berlaku perubahan kerajaan yang memerintah Selangor pada tahun 2008. YS yang ditubuhkan dengan objektif untuk meningkat, mengangkat serta memartabatkan kualiti atau mutu pendidikan anak-anak Selangor telah bertukar menjadi sebuah yayasan tempat kroni-kroni PKR, PAS dan DAP meningkatkan pendapatan dan memadatkan poket mereka.

Apabila berlaku pertukaran pucuk pemerintahan kerajaan negeri, maka sudah pastilah berlaku juga perubahan dalam YS. Seorang penganggur yang bertahun-tahun tidak bekerja, Ilham Marzuki yang mana orang itu merupakan kroni PKR dan mempunyai ramai kenalan dalam PAS telah dilantik oleh MB Selangor sebagai Pengurus Besar Yayasan Selangor dan diberi gaji gred Jusa A.

Tidak lama selepas dilantik sebagai pengurus besar dan melakukan beberapa perubahan dalam pentadbiran YS serta mengenal pasti harta dan wang yang dimiliki oleh YS yang berpeluang untuk dirembatnya serta kroni-kroni PKR, maka bermulalah operasi penyamunannya.

Perkara yang pertama dilakukannya adalah menutup Institut Kemahiran Yayasan Selangor (IKYS) di Sabak Bernam. IKYS Sabak Bernam diwujudkan oleh YS untuk memberi peluang kepada remaja-remaja yang berminat dalam bidang kemahiran atau pertukangan. Ketika itu IKYS tersebut mempunyai 280 orang dan kos operasinya sebanyak RM 720 ribu setahun (termasuk gaji tenaga pengajar)

Surat arahan penutupan IKYS Sabak Bernam ditandatangan oleh Ilham Marzuki dan alasan yang berikan kerana pusat latihan tersebut tidak menguntungkan. Bukankah itu satu alasan yang cukup-cukup dangkal. Jika itu alasan mereka , maka tidak mustahil jika ditakdirkan PKR memerintah negara kelak sekolah-sekolah dan universiti kerajaan juga akan ditutup atas alasan tidak menguntungkan.

Dalam tahun yang sama IKYS ditutup atas alasan tidak menguntungkan, YS boleh pula berbelanja sehingga RM 1 juta untuk majlis sambutan ulangtahun ke 40 YS.

Peringkat awal MB Selangor cuba berbohong dengan mengatakan kos untuk majlis sambutan ulangtahun berkenaan hanya RM 300 ribu, bagaimanapun selepas diasak bertalu-talu oleh Datuk Seri Noh Omar, akhirnya Khalid Ibrahim mengakui peruntukan yang diluluskan untuk majlis itu adalah RM 1 juta.

Perkara tersebut bukan sahaja mengejutkan rakyat Selangor, malah turut mengejutkan KDYMM Sultan Selangor dan Baginda telah mengambil keputusan membatalkan keberangkatan Baginda ke majlis sambutan ulangtahun berkenaan.

Sebuah syarikat penganjuran majlis yang bernama Drift Z Enterprise yang ditubuhkan pada hujung November 2009 (selepas PKR memerintah Selangor) telah diberikan projek yang bernilai RM 300 ribu untuk menguruskan penganjuran majlis ulangtahun tersebut.

Yang mengejutkan, sebelum majlis bermula (5 November 2010) syarikat berkenaan telah diberi dua kali bayaran iaitu RM 142, 500 dan RM 128 ,250 . Jumlah RM 270, 750 telah dibayar sebelum majlis dijalankan atau kira-kira 70% daripada kos keseluruhan projek.

Apa yang dilakukan itu bertentangan sekali dengan amalan yang digunapakai dalam kerajaan atau agensi-agensi dibawahnya. Akan tetapi oleh kerana ianya melibatkan syarikat kroni, maka semuanya dihalalkan.

Pada tahun 2010 juga Ilham Marzuki telah memberikan kontrak kepada sebuah syarikat yang bernama TL Tinala Enterprise untuk menjahit pakaian rasmi hari raya kakitangan YS yang bernilai RM 200 ribu.

Syarikat tersebut juga tergolong dalam golongan syarikat yang boleh ditubuhkan dalam masa 15 minit (enterprise) yang ada kaitan dengan pimpinan PAS dan ditubuhkan kira-kira 3 bulan selepas PKR,PAS dan DAP memerintah Selangor dan beralamat di sebuah rumah di Shah Alam.

Pada tahun 2010 sebuah syarikat 15 minit juga yang bernama Rahah Enterprise telah diberi kontrak asal yang bernilai RM 170,000 kemudian ditambah lagi RM 29,000 (jumlah RM 199,000) untuk majlis berbuka puasa YS seramai 500 orang di Dewan Sivik MBPJ yang turut dihadiri oleh Anwar Ibrahim dan Khalid Ibrahim.

Syarikat Rahah Enterprise juga ditubuhkan selepas PKR, PAS dan DAP memerintah Selangor dan beralamat di sebuah rumah di Shah Alam.

Pada tahun 2010 juga sebuah syarikat yang bernama SDF Media & Events SDN BHD telah diberi 2 kontrak yang berjumlah RM 360,000 untuk dua majlis yang berbeza yang tidak masuk akal.

Pertama, syarikat berkenaan diberi kontrak untuk majlis sambutan hari raya YS yang bernilai RM 320,000.

Kedua, syarikat berkenaan diberi kontrak yang bernilai RM 40,000 untuk majlis perasmian Sekolah Maahad Tahfiz Kiblah di Dengkil Selangor. Sekolah berkenaan menyewa bangunan YS dan sekolah itu ada hubung kait yang rapat dengan pimpinan PAS. Yang menjadi persoalan disini adalah kenapa perlu YS mengeluarkan wang mereka untuk majlis perasmian sekolah yang disewa dari mereka ? Sepatutnya segala kos perlu ditanggung oleh penyewa dan bukannya sama sekali menjadi tanggungjawab YS.

Apa yang dinyatakan diatas telah pun menjadikan perhatian umum sejak 2010. Di sini, kami ingin menyatakan satu perkara yang belum lagi diketahui umum.

Seperti yang dijanjikan, hari ini kami muncul dengan bukti-bukti penyelewengan yang dilakukan oleh Pengurus Besar Yayasan Selangor sepertimana yang kami janjikan semalam.

Dalam akhbar rasmi Kerajaan Selangor edisi 16-23 Mac 2012 , Ilham Marzuki berazam untuk mengheret 3 bekas MB Selangor di zaman BN ke mahkamah atas alasan berlaku ketirisan sebanyak RM 500 juta semasa zaman bekas-bekas MB itu memerintah Selangor.

Ilham Marzuki produk PKR, sudah tentu dia cukup hebat untuk memutar belitkan cerita bagi mengalihkan perhatian orang ramai kepada penyelewengan –penyelewengan beliau semasa disoal siasat oleh SELCAT.

Rasuah tidak mengenal jumlah, kesalahan dan dosanya tetap sama. RM 500 juta atau RM 500, hatta RM 5 , rasuah tetap rasuah.

Sumber

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP