Powered by Blogger.

Kayo PR Selangor Dengan Pasir !!!Huhuhuhu

Wednesday 13 February 2013



Sebelum ini Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Seri Noh Omar berkata antara faktor yang menyebabkan harga rumah di Selangor melambung tinggi ialah kenaikan harga pasir di negeri itu.

Beliau mendakwa sebelum pakatan pembangkang mengambilalih tampuk pemerintahan Selangor harga pasir satu lori 30 tan ialah RM300 tetapi sejak perniagaan pasir dimonopoli oleh anak syarikat kerajaan negeri, Kumpulan Semesta Sdn Bhd harganya meningkat kepada RM800 satu lori 30 tan.

Apa yang dinyatakan oleh Timbalan pengerusi Barisan Nasional Selangor ada kebenarannya apabila hasil semakan mendapati harga pasir di Selangor merupakan harga yang paling tinggi berbanding negeri negeri lain. Harga pasir yang melambung ini juga turut dikaitkan dengan pendapatan kakitangan KSSB yang meningkat sejak berada dibawah pentadbiran kerajaan negeri Pakatan Rakyat.

Untuk rekod pada tahun 2009 pembahagian keuntungan bersih hasil jualan pasir diperolehi sebanyak RM 6.159 juta dan perbelanjaan pentadbiran sebanyak RM 4.677 juta. Pembagaian ini juga merangkumi pembayaran bonus kakitangan serta lembaga pengarah sebanyak RM 641,113.89 iaitu sebanyak 13.74% kenaikkan berbanding tahun sebelumnya.

Bayaran kepada lembaga pengarah pula sebanyak RM 527,398.00 diperuntukkan yang mana tidak termasuk bonus. Jumlah keseluruhan hasil jualan pasir di Selangor yang telah diberikan kepada lembaga pengarah adalah sebanyak RM 1,168511.89 yang merupakan rekod pembayaran paling tinggi berlaku didalam Malaysia.

Apa yang menjadi pertanyaan disini adalah pembayaran Gaji dan bonus kepada kakitangan Kumpulan Semesta Sdn Bhd yang begitu banyak sedangkan keuntungan yang diperolehi oleh kerajaan negeri Selangor adalah hanya sebanyak RM 1.39 juta sahaja. Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor seharusnya menjelaskan kepada rakyat akan kewajaran untuk KSSB menerima ganjaran gaji dan bonus sedangkan rakyat Selangor tidak mendapat manfaat hasil dari pasir yang dikorek oleh KSSB.

Sumber

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP